Počet zobrazení stránky

čtvrtek 23. ledna 2014

Do Rakovníka

jezdíme často. Mám svou teorii o tom, jak má vypadat starobylé české město -  na náměstí má být: kašna nebo morový či jiný sloup,  kostel nejlépe i se zvonicí, radnice s hodinami či zvonem a blízko též zámek.  

 
   
 
 Až na zámek má Rakovník vše, navíc má krásné brány bývalých městských hradeb.  I jako komorní město bylo ve svém rozvoji nejvíce závislé na momentálním postavení blízkého královského hradu Křivoklát. Podle většiny jednopatrových budov na náměstí je patrné, že v minulosti město  nebylo příliš bohaté - a já říkám "naštěstí", protože díky tomu se dochovalo takhle půvabné nejen na náměstí.
Ani mlha a mrholení neubraly městečku na kráse a nám na dobré náladě.
Pohodové dny všem

4 komentáře:

  1. Lado, určitě je to krásné město, nikdy jsem tam nebyla, ale takových je víc, nejsem cestovatel, u nás i v okolí také splňujeme (až na ten zámek), náves, náměstí, kašna, kostel, tak jak to má být. Určitě k Tobě nakukuje spousta lidiček a líbí se jim u Tebe, věřím, že je to jen nedostatek času, co jim nedopřává zanechat komentář, já si v zimním období na čas stěžovat nemůžu, horší to bude v létě, měj se moc hezky,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
  2. Marcelinko, máš pravdu, že takových měst i míst je víc a a jsem za ně ráda. Díky moc za tvůj názor, také s tím časem s tebou souhlasím, proto jsem se v textu opravila. Přeji ti také hodně pohody a ať se ti vše daří...

    OdpovědětVymazat
  3. Ten popis sedí opravdu na spoustu českých měst, a když člověk upustí od zámku, je jich ještě víc. :-) Dokonce nejen města, ale i městyse - Lomnice, o které jsem (asi už před pár lety) psala u sebe, splňuje všechny předpoklady, tedy když povolíme zámek mimo náměstí.
    To naše nevyhovuje. Máme náměstí dvě, radnice stará nemá hodiny a nová tím spíš ne, a místo kašny nebo morového sloupu máme na jednom náměstí sousoší Svaté Rodiny a na druhém Prokopa Holého...
    Ovšem starobylí jsme dost! Asi to vzniklo právě tím, že jsme ještě starobylejší než většina výše popisovaných měst, takže nám chybí ten pozdější systém ve výstavbě...

    V Rakovníce jsem sama nikdy nebyla, ale vypadá úplně přesně. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, když vidím ta naše stará města, městečka a vesnice - tak se mi moc líbí a ráda se jimi toulám a pořád je co obdivovat. Jen jsem dost nešťastná, co se dnes na mnoha místech děje - ta likvidace krásných historických i jen starých domů a výstavba železobetonových prosklených hrůz bez ohledu na to, že to staré jsou nenahraditelné. Je mi nesmírně líto i nádherných průmyslových staveb, které jsou potichu likvidovány a místo nich stojí plechové sklady. Vadí mi, kolik lidí zejména těch zodpovědných se dovede tak barbarsky chovat k naší historii, k odkazu předků.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.