Počet zobrazení stránky

čtvrtek 27. března 2014

Čalounění

Před časem jsem koupila starožitnou sedací soupravu (gauč, křeslo a 4 židle) v dost opotřebovaném stavu a poprve v životě jsem se stala čalounicí. Takové výzvy mám ráda, jsem zvyklá spoléhat především sama na sebe a věřím, že spoustu věcí dokážu... Nejprve jsem každý kus nábytku odstrojila až na samotnou dřevěnou kostru - bylo to moc zajímavé dobrodružství, protože  jsem nevěděla, co mne čeká...



nejdříve to byly dvě vrstvy potahové látky - stará odřená byla ponechána a jen překryta novější, v současné době už také dost odřenou a špinavou látkou. V sedacích částech židlí a gauče byla ještě veliká železná péra, upevněná zpuchřelými provázky a spoustou hřebíčků k dřevěné kostře. Výplň tvořily žíně a sláma a jutová látka, která se při odstraňování rozpadla na prach... Jen škoda, že jsem to všechno nevyfotila, protože jsem to dělala na chalupě a neměla jsem sebou foťák. Tak mám jen snímky renovace křesla:
 



Toto křeslo bylo v minulosti už upravováno - mělo místo pérování a slámy už lamely a  molitan. Vytahala jsem stovky a stovky různých hřebíčků (jen z křesla jsem nich napočítala přes 500), spoustu z nich jsem dobývala za pomocí šroubováku, nože, elektrikářských kleští - hřebíčkům obvykle odpadly hlavičky a za nepatrný kousek jsem je tahala ven tak dlouho, až jsem si přivodila tzv. tenisový loket, který mne trápí dodnes. :-)
Křeslo, které jsem si chtěla ponechat doma, dostalo nový molitan,  a šlo celé "do bílého" s novým potahem a krajkami.
tady je přes opěradlo křesla položený ubrus, který jinak patří na šicí stroj...

Zbývající 4 židle a gauč dostaly nový molitan, popruhy místo starých pér a na přání rodiny zůstaly v goblénovém provedení,které se víc hodí do interiéru domácnosti, kam po opravě přišly. Goblénovou látku měl doma a dal mi ji můj hodný kamarád Honzík - vyšla úplně přesně, ani kousek nezbyl. A  jako "čalounická dílna"  mi posloužila chalupa.

Tuto poslední židli jsem musela předělávat - připevnila jsem špatně popruhy  a přišla jsem na to až když bylo vše hotové...



takže mne čekalo znovu látku a molitan odstranit, vytahat sponky a sundat popruhy, přidělat popruhy správně, znovu dát molitan a očalounit látkou. Inu , říká se - práce kvapná, málo platná...
 
A  ve stejné době se mi podařilo sehnat malou stoličku, kterou jsem také zbavila starého potahu, molitan vyprala v Savu (takhle se to sušilo v koupelně)




a pak očalounila. Nevadí, že je  látka  trochu odlišná - je to kousek vyprané látky, která byla původně na opěradle gauče. Na fotce ještě není u stoličky lemovka na spodní hraně čalounění. Mou práci nejvíce ocenil kocourek, který židli zabral už v průběhu prací
 
a sedával na ní až do chvíle, než byla  i se stoličkou odvezená...

Ráda dělám manuální práce a zejména ty, které musím nějak vykoumat a za kterými je pak vidět konkrétní výsledek - ať už to je obkládání kachlíky, šití, háčkování,  tapetování, malování, natírání atd. Je to tak rozdílné od mé celoživotní profese a navíc si u nich úžasně duševně odpočinu, i když se třeba fyzicky unavím. :-)

Přeji všem pohodové dny




12 komentářů:

  1. Úplně se mi zastavilo srdce z té nádhery!!! Nábytek je suprový a to přečalounění se Ti moc povedlo. Přeji krásný den. pa Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, moc děkuji za pochvalu - taková práce mne moc baví, i když zprvu nevím, jak do ní... Přeji pohodový víkend. Pa L.

      Vymazat
  2. aj mne sa zastavilo srdce...lebo je to uzasne :) co uzasne...priam Bozske..., pa, Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzko, moc děkuji za ocenění a jsem ráda, že se to líbí. Byla to hezká práce, ráda dělám manuelně. Pa a hezký víkend.

      Vymazat
  3. Milá Lada,vedela som ,že si veľmi šikovná ale toto ma úplne dostalo Ty si úžasne šikovná.
    Paráda,krása no nemám slov.Nádherne si to prerobila.Maj sa pekne šikulka.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renat, moc Ti děkuji za hezká slova, až se virtuálně červenám...:-) Přeji ti hezký víkend a hodně pohody.

      Vymazat
  4. Páni, gratuluju k odvedené práci! Taky by mě to jednou lákalo vyzkoušet - ráda obnovuju a předělávám staré věci; ale ještě si netroufám a krom toho už máme nábytku plný dům. :-)
    To bíle natřené křeslo mě obzvlášť fascinuje. Mám taková cukání, že do vlastní domácnosti si jednou pořídím samý starý nábytek a přetřu ho... začínám u naší zahradní židle, kterou zatím jenom smirkuju. Můžu pak poprosit o nějaké natěračské triky?

    A kocourek ovšem musel asistovat a vyzkoušet, jestli nové křeslo funguje, to je jasné!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, v tom se shodneme - také nejraději pracuji se starými věcmi a pokouším se jim vdechnout nový život nebo aspoň ušít nový kabátek. A natřít cokoli bíle - to hned vynikne všechno včetně detailů. A pokud jde o nějaké triky - já asi žádné neznám, nejraději dělám v interiéru s vodou ředitelnou barvou lesk, větší plochy malým válečkem (molitanový nechává hrubší strukturu), malé kvalitním štětcem a přiznám se, že obvykle tak pospíchám, aby to už už bylo, že málokdy ty spodní nátěry uhladím smirkem... Jen podlahu jsem dělala syntetikou na dobře vymyté parkety a za těch pár let je tam jen několik kočičích drápanců, jinak drží moc dobře. Ale všechny ty nátěry (tuším tři) schly snad 14 dnů a bylo to cítit určitě pár měsíců. :-) Pa a hodně pohody.

      Vymazat
    2. Děkuju za zkušenosti, pro mě jsou to zatím spíš neprobádané vody. :-)

      Vymazat
    3. Šikovný člověk si poradí se vším a když to nedopadne zrovna přesně tak, jak by mělo - musí si říkat, že právě takhle to dopadnout mělo, že tak si to vlastně představoval... to je mé životní krédo...:-)

      Vymazat
  5. To ťa veru obdivujem, chcelo to poriadnu dávku trpezlivosti aj námahy...
    no ale ten výsledok je jednoznačne perfektný, pa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, docela jsem se tou manuální prací odreagovala a odpočinula jsem si. Děkuji a pa, hezkou neděli.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.