Počet zobrazení stránky

čtvrtek 10. července 2014

Borůvky

a rybíz - to jsou mé vzpomínky na dětství a  prázdniny v horách. S tatínkem jsme sbírali borůvky a rybíz a maminka nestačila péct kulaté koláče, dva na velký plech. V úterý jsem koupila na trhu litr borůvek a rybízu a už se těšila na pečení. Druhý den brzy ráno, za krásného šumění deště, jsem si připravila svou "kuchařku nejčastěji používaných receptů". :-) Jsou to malé lístečky s jednotlivými recepty, sepnuté dřevěnými kolíčky do kategorií (často dělané, vánoční, na chleba a housky) v bílé keramické misce na chlebovce,

našla ten pravý recept na borůvkový či rybízový koláč,
udělala těsto, nechala vykynout a pak přidala ovoce a drobenku a dala péct.




Samozřejmě  ještě teplý koláč musel projít "kolaudací" neboli schvalovacím řízením pekařkou - prošel...









Po snídani jsem ho vezla  na chaloupku a hostům také chutnal.

Recept je velmi jednoduchý -  na velký plech potřebujeme:
35 dkg polohrubé mouky, 5 dkg  pískového cukru, 1/2 balíčku droždí, skleničku vlažného mléka, 1 žloutek, 4 polévkové lžíce rozpuštěného másla, vanilkový cukr - 

zaděláme těsto a necháme 1 hodinu kynout v teple. Pak buď rukou namočenou ve studené vodě nebo poprášenou moukou vymačkáme těsto po celém plechu s pečícím papírem  (nebo můžeme udělat dva kulaté vedle sebe, těsto může vyjít i na 4 menší kulaté koláče, pak je nejlepší si odpovídající kulatý tvar pečícího papíru vystřihnout třeba podle talířku), uděláme zvýšené okraje (aby rybíz a borůvky nevytekly), nasypeme ovoce a bohatě posypeme drobenkou  (smíchám odhadem stejné množství cukru písek, hrubé mouky a o maličko menší množství změklého másla vidličkou  roztírám a zapracovávám  do něj ty sypké suroviny). Peču na 150 - 160 °C. Po upečení můžeme kůrku potřít máslem. 

Hodně pohody

8 komentářů:

  1. juj....dala by som si.....ten musí byť fantastický

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, nejvíc mi chutnají ty prostřední kousky, kde je obvykle napůl borůvkový-sladký a napůl rybízový-kyselejší. To je pak mňamka. :-) Hodně pohody Ti přeji.

      Vymazat
  2. Jejej, borůvky! Mé ovoce nejoblíbenější, ještě víc než šťavnatá zelená letní jablka! Chutnají mi v jakékoli podobě. Nejlepší to bylo v Pobaltí, tam jsem byla v sedmém nebi, protože tam rostou všude. Rybíz už je pryč, ale borůvky si musím bezpodmínečně někde sehnat...
    Já si na (menší kulaté) borůvkové koláče vařím žahour podle takové ušpiněné kuchařky z 50. let. Jsou v ní velice legrační názory na zdravé stravování, ale taky spousta nesmírně užitečných receptů, jako jsou halušky, tvarohové knedlíky - a borůvkový žahour. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Borůvky jsou také mé nejoblíbenější a v závěsu za nimi meruňky, ty jsou luxusní i zavařené pak s kysanou smetanou nebo džem na palačinky... to je až hříšně dobré. Borůvky mám spojené s horami, jako malá jsem je měla nejraději rozmačkané v trošce slazeného mléka, dneska stačí obyčejné neslazené. A žahour - to je také lahůdka...:-)

      Vymazat
  3. Boruvkovy koláč nás čeká ráno. Trochu borůvek jsme odpolko přinesli z lesa. Uz se těším! Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak doufám, že koláč chutnal... zejména, když borůvky byly vlastnoručně natrhané...Hodně pohody.

      Vymazat
  4. Milá Lada,ten nápad z receptami je skvelý určite niečo také budem musieť urobiť lebo kým pohľadám recept trvá mi to dosť dlho,koláčik vyzerá mňam a kútik s pohostením máš krásny,parádne fotky.Maj sa krásne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Reni, mám samozřejmě velký tlustý sešit plný různých receptů a přesně, jak píšeš - když jsem potřebovala, tak jsem určitě nenašla ten, který jsem potřebovala. Proto vznikly tyto lístečky s těmi zaručenými recepty...Pa, měj se moc krásně.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.