Počet zobrazení stránky

úterý 19. srpna 2014

Bezinkový likér

Nastal čas pro můj  první bezinkový likér. Recept mám od kamaráda,  který likér dělává a mně moc chutnal (myslím samozřejmě ten likér). Takže jsme vyrazily s kamarádkou Evou na bezinky, natrhaly jich menší kbelík a na dvorku na chaloupce je  zbavily stopek. Doma jsem bezinky umyla a dala do širokého velkého kastrolu vařit. 

A tady je kamarádův recept:

"BEZINKOVÝ LIKÉR

2 litry kuliček bezinky (černého bezu)
1,5 litru vody
1 polévková lžíce mleté kávy
2 lžičky skořice
1 vanilkový cukr nebo vanilkový lusk
2 kolečka citronu bez pecek a kůry
1 kg cukru

Oprané a okapané bobulky černého bezu povaříme 20 minut v litru a půl vody, přecedíme a přidáme cukr. Opět povaříme 20 minut, přidáme balíček vanilkového cukru a lžíci mleté kávy, 2 lžičky skořice, 2 kolečka citronu bez kůry a pecek,aby nezhořklo, vaříme ještě asi 5 minut a necháme potom vystydnout.
Pak do šťávy přilijeme 0,5 l rumu  nebo vodky a stáčíme do láhví, které uchováváme v temnu a v chladu.
Likér je velice dobrý, užíváme jednu štamprličku denně."

Tak, a tady je výsledek mého likérování:


Na mne je likér až dost sladký, příště (pokud bude nějaké příště) uberu množství cukru, ale je výborný, má skvělou barvu a lahodnou chuť. Do lahví jsem ho cedila přes jemné sítko, aby se zachytily případné kousky bezinek. Bezinky jsem nikdy netrhala a nezpracovávala v kuchyni, ale pamatuji si slova jednoho hodně starého pána,  se kterým jsem se setkávala na chalupě. Když jsme nechali pořezat bezinkový keř, který vyrostl těsně u naší zdi, tak řekl:  "Před heřmánkem smekni, před bezinkou klekni - tak je užitečná a zdravá. Je škoda jí zničit." Naštěstí všude kolem je bezinek spousta a je divné, že je nikdo netrhá.

Hodně pohody


10 komentářů:

  1. vyzerá to ako krv...:) predpokladám, že je to na podporu krviniek..niekdy som ho nepila ani nepočula, že sa niečo také robí, preto možno ľudia ani nezbierajú tie bobule..lebo o tom nevedie... no idem sa opýtať strýka googla čo hovorí o tomto likéri :), ďakujem za recept, odkladám a určite raz vyskúšam, pa Zuzana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu má nádherně zářivou rudou barvu a prý je lék na různé neuralgie, bolesti hlavy, stěhovavé bolesti v kloubech a podobně. Měl by se užívat večer "stopečka", což by mně vyhovovalo jako řidičce, večer už určitě nikam nejezdím. Zkus vyzkoušet a uvidíš, že je to lahodné. Někdo dává více kávy a mohu říci, že lepší bude určitě hodně silná rozpustná káva, nežli jen mletá zrnková.

      Vymazat
  2. Tak to muze byt dobry liker ,vsechno bych mela ale o bezinkach si tak akorat muzu nechat zdat.Tak na zdravi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Likér dobrý opravdu je, jen na mne až dost sladký - chtělo by to míň cukru. Naštěstí ve svém okolí mám dost blízkých, kteří tyhle likéry višňové, bezinkové či ořechové mají moc rádi, tak mám na rozdávání. Hezký den, Elli.

      Vymazat
  3. Může být dobrý, ale já na ty likéry moc nejsem:-)) Z bezinek jsem dělávala šťávu:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona v podstatě to je taková šťáva, jen verze pro dospěláky - řízlá alkoholem. :-) Nevím, proč dělám tyhle "tlamičkolepy" jako višňový, ořechový a teď i bezinkový likér, když to sama nepiju - ale aspoň mám na rozdávání. :-) Měj se hezky.

      Vymazat
  4. Milá Lada,recept som si odpísala a určite ešte tento týždeň vyskúšam ,dúfam že sa podarí. Vyzerá výborne v tých krásnych karafách.Maj sa pekne.Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Renatko, určitě likér vyzkoušej, jen šetři cukrem - aspoň pro mne je hodně sladký. Má to být večerní lék - tak věřím, že nám jedna stopečka denně určitě zdraví upevní . :-) Hodně pohody.

      Vymazat
  5. Ladi, loni jsem ho dělala bez rumu :-)) Ale vím, že to byla hrozná piplačka obrat ty kuličky....Vidiš mám ho spoustu,zase bych měla udělat :-)) Bez mi roste u cestičky a každý to tu necháš....a já jim říkala před bezem smekni :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, já myslela, že bez toho rumu se šťáva brzy kazí - rozhodně to příští rok zkusíme. Hodně pohody.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.