Počet zobrazení stránky

úterý 12. srpna 2014

Knížky

jsou mí miláčkové od nejútlejšího dětství -  v naší rodině se dědily a  většina těch dětských se "zasekla" u mne. I dnes se k nim  ráda vracím, jsou to půvabné poklady, které stále přinášejí radost a pohodu. Oceňuji nejen jejich krásu slov, ale i ilustrací, které ve většině starších knih byly naprosto rovnocenné textu, ne jen jeho doprovod. Když jsem slyšela pohádku 0 červené karkulce, tak jsem viděla holčičku, babičku i vlka Trnky, když pohádku Perníková chaloupka, tak Jeníček a Mařenka byli opět Trnky. Za úžasné považuji třeba  Hrubínovy  knížky Špalíček veršů a pohádek a další veršovanou pohádku O Květušce a její zahrádce, kouzelně ilustrované Jiřím Trnkou:
mám staré Karafiátovy Broučky Trnkou ilustrované, ale za nejkouzelnější považuji jeho Zahradu - tedy knížku, kterou sám napsal a ilustroval a pak vznikl i nádherný film. Ten půvab vyprávění, když pět kluků otevře starou rezavou rozvrzanou branku a vejdou do tajemné zahrady, kde je čekají velká dobrodružství, kde potkají starého moudrého trpaslíka, zlomyslného kocoura, to nic nepřekoná.

Před lety jsem si na výstavě loutkové tvorby Jiřího Trnky koupila obsáhlou obrazovou monografii  L. H. Augustina, která v maximální míře dokumentuje život a dílo tohoto umělce. 






Za svůj relativně krátký život (57 let) stihl  vytvořit neuvěřitelně rozsáhlé, nádherné a všestranné výtvarné dílo. Už jen výčet jeho aktivit je obrovský:  loutkař, kreslíř, ilustrátor, grafik, scénograf, filmový tvůrce, malíř, sochař..., přidala bych i kostýmní návrhář a výtvarník,  zkrátka umělec, jehož dílo je známé po celém světě a ovlivnilo spoustu umělců a uměleckých děl. Srovnám-li některé dnešní ilustrace dětských knížek nebo kreslené či loutkové pohádky zejména zahraniční, tak si říkám, že ničí vkus a estetickou výchovu dětí. Mám prostě ráda krásnou a jemnou klasiku. A teď si představte, že při  pořizování vánočních dárků jsem objevila něco nádherného -  zkuste se podívat na tento odkaz a věřím, že budete nadšení stejně  jako já: http://www.studiotrnka.cz... Nemůžu prozradit, jaké dárky jsem tady nakoupila, protože bych zkazila Ježíškovi překvapení, ale věřím, že se budou líbit. Je tam všechna ta klasika, kterou já tolik let opatruji, je tam spousta nového a krásného z edic Jiřího Trnky, dcery Kláry Trnkové, z edice Naší babičky... jen na ukázku:

To je právě ten vlk, kterého si pamatuji od dětství...
... a tady je nové vydání O Květušce a její zahrádce , příliš se neliší od té mé knížky...



Hodně pohody




10 komentářů:

  1. Ladi, několik malinkých sešitků od Kláry Trnkové doma mám a moc ráda jimi listuji. Knížky mého dětství jsem měla taky ráda, ale při stěhování jsme je nechali u dcery a ona je při své uklízecí mánii zřejmě vyházela. Nepřiznala to, ale asi to udělala, je vyhazovací. Já jsem z toho měla málem infarkt, ale co už nadělám.
    přeji pěkný den Majka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Majko, tyhle sešitky mne také zaujaly - jsou tam kouzelné věci. Já vyhazovací také nejsem, takže mám i dětská leporela, potrhaná a odřená, ale krásná...Měj se moc hezky.

      Vymazat
  2. Lado, to jsou překrásné knížky a Trnkovy ilustrace mám taky moc ráda. Doma uchovávám právě třeba Broučky, které mám dokonce 2x :-), ale ta druhá knížka je z r. 1942 s ilustracemi Marie Fischerové-Kvěchové. Míšu kuličku jsme jako děti měli také, jen neustálým prohlížením jsme ji tenkrát bohužel zničili, což mě dnes mrzí. Ale i tak mám doma taky pár skvostů, třeba krásnou Zlatou knihu pohádek od B. Němcové, která je ještě po mém tatínkovi a staré knížky po mamince, které si rády čtou i naše děti. Děkuji za návrat do dětství. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituš, tak právě paní Marie Fischerová-Kvěchová byla nejoblíbenější ilustrátorkou mé maminky. Dodnes si pamatuji, že posílala i pohlednice k Vánocům, Velikonocům a svátkům pouze od Marie Fischerové-Kvěchové a já se snažila dodržovat tuto tradici, dokud jsem ty pohledy mohla sehnat. Pak jsem měla svou tradici a posílala pohledy jen Josefa Lady, ale dneska většinu toho nahradily sms a maily. Pohodové dny přeji.

      Vymazat
  3. Lado, zrovna tuhle knížku O Květušce a její zahrádce mám taky po mamce, hrozně ráda jsem si ji jako malá prohlížela a také moc děkuji za připomenutí :-)) Měj se krásně :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, je hezké si čas od času připomenout to, co nás provázelo dětstvím i mládím. Přeji ti hodně pohody.

      Vymazat
  4. Ladi,
    to je krásný návrat do dětství!!
    Uchovávám třeba Broučky a další skvosty a nedala bych je za nic!!!!
    určitě jsi nakoupila krásné dárky...
    a jak jsi psala o těch pohledech, to byla moc hezká tradice...měla jsem ji reaději....
    Přeji krásný den
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, čím jsem starší, tím víc se vracím ke šťastnému dětství - třeba i těmi knížkami. A máš pravdu, bylo to krásné, když před svátky se ve schránce objevovaly pohledy s přáním - teď neznám adresu spousty přátel, na které mám číslo mobilu. Možná, možná se letos na Vánoce polepším a zkusím psát na papír, ne do mobilu..:-) Měj se moc hezky.

      Vymazat
  5. Milá Lada tie knižky sú veru prekrásne ilustrované máš doma poklady.Maj sa pekne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renátko, knížek si cením víc nežli čehokoli jiného. Jsou to milí a věrní přátelé. :-) Měj se hezky.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.