Počet zobrazení stránky

středa 27. srpna 2014

Povidla


z jablíček ze dvou starých stromů na naší zahrádce jsem vařila prvně. Nemůžu napsat "z jablek", protože to byla opravdu malá jablíčka. Připadala jsem si jak v říkánce "vařila myšička kašičku na zeleném rendlíčku", protože jsem pořád míchala a míchala a přidávala cukr podle chuti (jablíčka nebyla moc sladká)...

a povedla se, jsou opravdu moc dobrá (nejsou tmavá, jak vypadají na té fotce). 
Naplnila jsem šest sklenic a vonělo to tak moc, že jsem dostala chuť na čerstvý chleba s povidly. Ve své neocenitelné pomocnici - remosce - 
 jsem upekla na vrstvě mouky malý chleba.



Voněl tak, že jsem neodolala  a z ještě horkého jsem si musela odtrhnout tu nejvypečenější kůrčičku - to mám ráda od dětství...

Recept mám od kamaráda:
2 hrnky hladké mouky a 1 hrnek žitné mouky 
2 čajové lžičky sušeného droždí
2 čajové lžičky kmínu
2 čajové lžičky soli (může být i míň)
1 čajová lžička octa
a 1,5 hrnku vlažné vody...
Já tentokrát měřila podle malých kávových šálků a přiměřeně tomu ubrala ostatní ingredience. Do těsta lze přidat česnek, ořechy, semínka, nechat 40 minut kynout, udělat rýhy (maminka dělávala křížek) a 20 minut kynout, pak jsem těsto vložila do rozehřáté remosky na nasypanou mouku. Jinak se má péci v rozpálené nádobě v předehřáté troubě na 200 °C cca 40 minut, na dno trouby  dát hrnek s vodou...

Už se těším, až příští víkend natrháme další jablka a budu zase "povidlovat". Sklenice této domácí dobrůtky s nějakou hezkou čepičku (nejraději mám krajkové nebo háčkované dečky) jsou i hezký dárek a v zimě zase budou výborné na koláče.

Hodně pohody


8 komentářů:

  1. Ladi, já bych taky nejraději všechno nacpala do skleniček. Prosím, jablíčka jsi jen pokrájela nebo jsi to mixovala? a zavařuješ je pak nebo jen naplníš horké do skleniček?
    děkuji a pěkný den Majka
    jo a chlebík vypadá moc dobře, určitě ho vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
  2. Majko, ahoj - já jablíčka nakrájela na čtvrtky (zbavila jadřinců) a dala do robotu na hrubé nastrouhání, na trošičce vody rozvařila, přidala špetku kyseliny citronové, pět hřebíčků a trochu skořice, horké dala do sklenic a stejně ještě zavařila na 15 minut... Před lety mi jeden rok chytly džemy plíseň a od té doby zavařuji. Přeji hodně pohody.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ladi, díky moc, taky si jich pár skleniček udělám. Ale manžel už divně pokukuje, když něco nesu v košíku. No co, když se nesní, jedlé dárky se taky hodí ne?
      Majka

      Vymazat
    2. Vezmi si už jen tu rychlost, když hotová jablka jen vyklopíš na linecký koláč třeba i na tvaroh, je to ve chvíli a dobrůtka veliká. :-) Tak hodně úspěchů a zkus občas maskovat ten košík plný ovoce či zeleniny něčím jiným - třeba navrch dát pár řízků, to by se manželovi možná zdálo přijatelnější... :-) Měj se moc hezky.

      Vymazat
  3. No pane jo, u vás musí být radost koukat do spižírny:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Musím přiznat, že jsem na tom podobně jako Majka - také bych nejraději všechno nacpala do skleniček, někdy i okamžiky plné pohody nebo naopak nepříjemnosti, ale ty bych hodně festovně uzavřela a přelepila nápisem: Neotvírat!. Jinak většinu sklenic odvezu mláďatům a z ostatního jim napeču, takže vlastně si připravuji zavařováním zas sobě budoucí práci. :-)

      Vymazat
  4. Milá Lada vidím,že ani Ty nezaháľaš a vo veľkom zaváraš a robíš džemíky.Poháriky si krásne vyzdobila,vyzerajú úžasne.A chlebík určite vyskúšam,vyzerá veľmi lákavo a chrumkavo.Maj sa pekne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Reni - jsme holky pilné jak včeličky, viď? Však takový domácí džemík na palačince nebo s bílým jogurtem - to je dobrůtka...:-) Měj se moc hezky.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.