Počet zobrazení stránky

čtvrtek 9. října 2014

Stará škola

Při  návštěvě Zubrnic se mi moc líbila stará škola - od plechové cedule přes katedru, dřevěné lavice, školní zvonek...









ale  nejvíce se mi líbily učební pomůcky - ty obrázky pravěku od Zdeňka Buriána si dodnes pamatuji a všechny ostatní jsou také nádherné - děti se podle obrázků a básniček učily jednotlivá písmenka abecedy:
U obrázku s písmenem A si pamatuji říkanku:
Alenko, stůj, auto houká,
na něm v pytlích bílá mouka.
Auto mouku rozváží 
z velikého nádraží..
.



A tady zase:
Letadlo letí nad řekou, 
před sebou cestu dalekou. 
Loď pod ním zdá se maličká 
jak papírová lodička...
A pak také nádherné obrázky, podle kterých se děti učily, jaká jsou řemesla, jak se pěstuje obilí, jaké jsou druhy hospodářských zvířat, jaké druhy hmyzu...











 Z léčivé byliny - potravinou...
Život na české vesnici...
Jak roste chléb...



 

 A tady jsou ještě žertovně poučné básničky:





















Ta škola je prostě nádherná, dýchá z ní (stejně jako z celých Zubrnic) taková pohoda starých časů, sice chudých, ale nějak lidštějších... asi podobně, jako z filmu Krakonoš a lyžníci. 
A jestli budete někdo znát další básničky podle písmenek, tak za ně budu ráda...


Hodně pohody

16 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. :-) Krásné vzpomínky na dětství. Hodně pohody.

      Vymazat
  2. Nádherné vzpomínky, já si pamatuji básničku k písmenku M.
    Muchomůrka les náš krášlí,
    cestou jsme jich hodně našli.
    A co motýlů a much,
    šuměl jimi vzduch.
    Tak doufám, že jsem to nezpletla, ale už je to nějaký pátek, kdy jsem seděla ve staré lavici v první třídě.
    Měj se krásně a přeji prima víkend. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, to je paráda, že teď znám další písmenko...:-) A víš, že když jsem si to dvakrát v duchu přerecitovala, tak se mi to zdá známé - vzpomněla jsem si....Jen nevím, jestli obrázek pro písmenko M tam ve škole měli. Díky moc a hodně pohody.

      Vymazat
  3. Krásné vzpomínání ♥ no já jsem ale ostuda já si žádnou básničku k písmenkům neumím vybavit :o( Ladi měj moc hezký víkend...Martina :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, je to tak - krásné vzpomínání na dětství, já si pamatovala jen ty dvě básničky a pak ještě jednu, ale asi není k písmenkům: "Vezmi žlutou tužku, namaluj mi hrušku a pod hrušku talíř, sláva - ty jsi malíř! "...:-))) Pa a krásný víkend.

      Vymazat
  4. Jéééé, tohle si moc dobře pamatuju i ty říkanky a lavice s dírou pro kalamář :-) Zubrnice už mám taky zapsané ve svém bedekru ... snad příští prázdniny. Přeji krásný páteční večer i celý víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsou krásné vzpomínky a jestli znáš nějakou říkanku, tak budu za ni ráda... Nějak jsem všechno pozapomněla a je mi příjemné, když si to připomenu. Přejí hodně pohody a krásný víkend. :-)

      Vymazat
  5. V Zubrnicich jsme byly před pár lety. Měli jsme z nich úplně stejné pocity. A film Krakonoš a lyžnici? To je srdeční záležitost. .... znám ho skoro z paměti. .....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podobný jako Krakonoš a lyžníci je pro mne třeba i film Páni kluci, to jsou úžasné skvosty... Hodně pohody.:-)

      Vymazat
  6. Ladi, já si pamatuju, taky asi jen to písmenko A :-)) Krásná stará škola :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Asi jsme na písmeno A dávali všichni největší pozor a pak už tolik ne... Měj se hezky, Zdeni.

      Vymazat
  7. Nádherné vzpomínky. Tohle je můj šálek kávy....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dýchá z toho klid, pohoda, řád... tedy všechno, co dnešní doba nemá, tak si to aspoň takhle přivoláváme.

      Vymazat
  8. Milá Lada , krásny príspevok ,nádherné fotky.Bohužiaľ v dnešnej dobe sa tak krásne obrázky nepoužívajú a to je veru škoda.Aspoň som si trochu zaspomínala.Maj sa pekne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Reni, také jsem si zavzpomínala na doby, kdy se na tabuli věšely obrázky nebo mapy.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.