Počet zobrazení stránky

sobota 3. ledna 2015

Vzpomínky


Nedávno jsem se při vaření zamyslela nad vůněmi, které mám ráda. Ta nejkrásnější vůně mi už zůstala jen ve vzpomínkách - voněla jí moje maminka. Vždycky trochu jasmínovým či konvalinkovým mýdlem a také trochu bylinkami a mentolem hašlerek, které mívala v kapsičce bílé zástěry. Do ní vždycky sáhla a z modré papírové ruličky mi nabídla bonbón. Byl větší a také chutnal líp, než ty dnešní minihašlerky (už třeba prášek aktivního uhlí byl nahrazen sirupem a také velikost bonbónů je pro pocit chuti zásadní). Dodnes hašlerky vozím na výlety, už jen pro tu vzpomínku...


... a pro stejnou vzpomínku mi kdysi zlatá kamarádka Eva dala krásnou bílou zástěru po její mamince a já si tu jemnou krásu oblékám na chviličku na Štědrý den.

Ježíšek mi tenokrát přes kamarádku Gábi přinesl novou bílou zástěru,téměř takovou, jakou nosívala moje maminka (jen ta její měla na ramenou širší nabíraný volán). Připomněla jsem si tím ty nejkrásnější chvíle, které jsem příliš brzy navždy ztratila. A v kapsičce bude vždycky aspoň jedna hašlerka...



Dodnes mám nejraději ty nejobyčejnější vůně - vůni rozpouštěného másla, pravé vanilky, skořice, bílé kávy z melty, ale také nového koření (není nad kuře na paprice)... Voní mi idylickým dětstvím.

Přeji všem klid, pohodu a krásné vzpomínky.



12 komentářů:

  1. Ano, vone su spojene s minulostou...alebo aj naopak. Nikdy som nemala oblecenu suknu, ktorz som si sila v prvych tyzdnoch druheho tehotenstva( este som netusila ze som tehotna a ta latka mi priserne smrdela-samozrejme iba mne). Po niekolkych rokoch som ju vyhodila...a teraz ked to pisem, znovu citim ten "smrad" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Tak já mám vzpomínku na vůni hašlerek a ty na "smrad" sukně - a při čtení tvých slov jsem si na něco vzpomněla. Jednou mi přivezla maminka z bývalé NDR také látku na šaty, moc pěknou, kostkovanou a ta také zvláštně "voněla", úplně jsem si vybavila tu vůni i vzorek té látky. :-)

      Vymazat
  2. Pěkné ..... hašlerky v ruličce taky pamatuju.-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) A ta modrá rulička nepouštěla barvu tak, jak to dělají ty nové obaly jednotlivých bonbónů a ještě pod tím modrým papírkem byl stříbrný...:-)

      Vymazat
  3. To je pěkný článek. Takové povídání zavede člověka úplně někam zpátky, do pohádky, Náš mozek zaznamená všechno snad na věky. jak vůně, tak chutě a po některých se stýská, protože jsou nenávratně pryč. Pamatuju hašlerky v ruličce. Odtrhl se kousek papíru a ulouplo kolečko. A hašlerky mi připomněly mého staříčka, který jich měl hodně ve svém pokojíku a my děti jsme mu je jednou skoro vybraly tajně. Pak se na nás zlobil a my jsme se styděly, protože je měl pro svou starou maminku, která ještě žila v dřevěnici na kopci a už se nemohla moc hýbat a také dýchání jí dělalo potíže. Ty hašlerky jí právě to dýchání usnadňovaly. Zástěra je krásná.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dnes je moderní nevzpomínat - říkají "nevracet se zpět, hledět jen dopředu". Ale já si myslím, že bez vzpomínek, minulosti nemůže být dobrá přítomnost i budoucnost. Navíc z krásných vzpomínek beru sílu tak jako z kvalitních starých knih, i těch dětských. A hašlerky byly prý opravdu léčivé, snad něco z toho zůstalo i v těch dnešních.

      Vymazat
  4. Nádherné vzpomínání. A zástěrky jsou krásné.. i já ráda vzpomínám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, je milé vzpomínat na krásné časy a drahé lidi. Hodně pohody.

      Vymazat
  5. Ladi nádhera--jednu zástěru také doma vlastním zrovna nedávno jsem ji dostala :o) a hašlerky pojí mé vzpomínky k mému dědečkovi a i já hašlerky asi proto miluju ♥ měj se krásně.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, když už kolem nás svět zběsile pádí, tak si aspoň hezkými vzpomínkami zpříjemňujeme život. Pa. ♥

      Vymazat
  6. Milá Lada, vďaka Tebe som si pri čítaní Tvojho príspevku zaspomínala aj ja .Na vôňu vajíčkovej pomazánky v škôlke ,na vôňu melty ktorú robievala moja babka a veľa ďalších vôní. Krásne si to napísala a obe zásterky sú nádherné.
    Maj sa krásne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renat, ty příjemné a milé vzpomínky nás tak uklidní a obohatí, moc ráda si připomínám krásné chvíle zejména dětství. Pa a měj se krásně.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.