Počet zobrazení stránky

středa 4. února 2015

Knížky

Jako malá holka jsem milovala knížky Nikolaje Nosova - hlavně Neználkovy příhody,
ty jsem mohla číst pořád dokola, k nim českou klasiku (Němcovou, Erbena, Hrubína, Hálka, Čapka, Kožíka, Petišku...) a k duševní potravě jsem obvykle spořádala i krabici sušenek Esíčka.
Do patnácti let jsem znala z knihovny rodičů Undsetovou, Fasta, Mailera, Manna, Hellera ... Ale když se mi v prváku na střední škole dostala do rukou knížka Bláhový sen od mně neznámé autorky Věry Němotové, byla jsem okouzlená. Takové knížky jsme doma neměli a přitom - to bylo to pravé čtení pro právě prvně zaláskovanou studentku - romantické, zamilované, něžné, humorné, trochu napínavé, vtipné, sladké přesně tak, aby to nebyl bezcenný škvár. Stav té knížky napovídá, že byla často čtená, zejména o prázdninách na chatě. A patří mezi ty knížky, pro které sahám dodnes, kdykoli potřebuji zvednout náladu a přidat optimizmus do života. 

Sehnala jsem si ještě další knížky od této autorky a až po letech jsem pochopila, proč se mi líbily a nepřipadaly mi jako obyčejná červená knihovna. To když jsem  se dozvěděla, že Věra Němotová je vlastně ta "má" velmi oblíbená Fan Vavřincová. Dodnes její knížky ráda čtu, nepostrádají humor, vtip, zápletku a hlavně popisují krásnými a bohatými slovy, uklidňujícími, vtipnými a milými lidsky příjemné chvíle a příběhy. Čtu ráda o hezkých vztazích lidí v rodině i mimo ni, nemám ráda krutost, násilí, bezmoc. A jak jsem se pročítala životopisem autorky, čerpala asi většinu námětů ze svého bohatého rodinného života a cítím, že právě s ní musel být krásný život, plný lásky, poezie a humoru.



Děkuji Vám za krásné chvíle u Vašich knih, paní Vavřincová...

Něco z životopisu Fan Vavřincové:

Narodila se 17. 11. 1917 v Praze jako Věra Peigerová do rodiny úspěšného podnikatele Vavřince Peigera. V roce 1935 již jako provdaná za Bohumila Němotu (majitele továrny na likéry) odmaturovala na francouzském gymnáziu. Krátce studovala francouzštinu, ruštinu a němčinu na filozofické fakultě Univerzity Karlovy, ale studium z rodinných důvodů ukončila (žila v té době na rodinném zámečku Sudovice u Nového Knína až do roku 1950, kdy zámeček vyhořel a přitom shořely i některé její rukopisy připravené k vydání).

Od dětství tíhla k literatuře, zejména humorné a už jako šestnáctiletá publikovala své prvotiny v ženských časopisech. Na pokračování vycházely její povídky a romány - třeba Sally dělá kariéru v roce 1936 v Listu paní a dívek,  Zlatovlasý sen v letech 1936 - 37 v Pražance, Patsy tropí hlouposti a jiné. Její tvorby si všiml Mac Frič, který právě Patsy chtěl zfilmovat - a tak se zrodil pseudonym Fan Vavřincová (Fan z Františka, jména mužů v rodině   a Vavřincová z křestního jména otce) a vznikl scénář filmu Eva tropí hlouposti. Psala též pod svým vlastním jménem Věra Němotová i pod dalšími jmény (Anna Lorencová - Divoška Kim, 1939;  Věra Lorencová - Touha 1941;  Baby Ballová - Jenka a Lída, 1939).  Mimochodem - jméno Fan  pro dívku použila už v knížce Jančino jaro.

Je úžasné, že psala až do téměř posledních dnů svého dlouhého a bohatého života (zemřela v roce 2012) a její tvorba lety neztratila nic na svém vtipu a humoru. V roce 1996 vydala Návrat za úplňku, humorný příběh dvou duchů, kteří se z dávné minulosti dostali do naší doby a v roce 2008 - ve svých 91 letech - vydala knihu Taková normální rodinka se vrací. Byla to vzdělaná, inteligentní a kultivovaná dáma a mnoha lidem zpříjemňovala život. Ráda bych se o ní dozvěděla něco víc hlavně ze vzpomínek jejích dvou dcer, protože si myslím, že musela vytvořit lidem kolem sebe úžasně pohodový veselý život plný lásky, humoru a poezie.


Tvorba: 
Zlatovlasý sen, Pošetilé srdce, Přístav splněných snů, Patsy tropí hlouposti, Divoška Kim, Domov pro Vlastu, Jenka a Lída, Brána do ráje, Sladká dívka, O šťastném pejskovi, Jančino jaro, Zkuste to s motýly, Blažené údolí, Pozor-zázračné dítě, Nepokojné srdce, Jásavé léto, Honza je drahoušek, Malý a velký Mefisto, Lépe je být pošetilý, Josefína, Vrah a srdcová dáma, Prázdniny s Julií, Vlk a sedm kůzlátek, Taková normální rodinka, Prázdná náruč, Touha, Přístav splněných snů, Marie a Jan, Milostná píseň, Návrat za úplňku, Taková normální rodinka se vrací!

Hodně pohody

10 komentářů:

  1. Moc hezky napsáno... je fajn si na dobré lidi vzpomenout....
    Hezké dny přeje Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, dobře jsi to vystihla - dobří lidé by neměli být zapomenuti. Měj se moc hezky.

      Vymazat
  2. Neználek byl taky můj oblíbený:-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Nedávno jsem si Neználka znovu přečetla - nic neztratil na svém půvabu.

      Vymazat
  3. Ladi moc hezký knižní příspěvek...
    Jako mladá co nebyl internet jsem byla knihomolka.... ted jsem lajdák :o(
    a mrzí mě to knížky miluju ♥
    Měj se moc hezky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, zatím net také vyhrává v souboji s časem, ale knížky čtu pravidelně každý večer před spaním. A když mne zaujme, tak se občas stane, že ji musím naráz i dočíst. Pa, měj se moc hezky.

      Vymazat
  4. Lado, rodinku Fan Vavřincové v seriálové podobě miluju, doporučila bych ji shlédnout všem už ve škole v rámci rodinné výchovy, hezký víkend,
    Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcel, mám ji na starých videokazetách i na DVD, to je opravdu učebnicová ukázka toho, jak má široká rodina žít... A také herecké obsazení tam bylo úžasné, od hereček Medřické, Rosůlkové, Štěpánkové, Kolářové k hercům Hanzlíkovi, Cupákovi, Řehořovi atd. Měj se moc hezky.

      Vymazat
  5. Milá Lada knihy milujem ale musím priznať, že posledný rok som neprečítala ani jednu čo je u mňa veľmi neobvyklé keďže som veľký knihomoľ . Ale bude to asi tým ,že si neviem zvyknúť na okuliare .
    Maj sa krásne.
    Rena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těmi brýlemi máš asi pravdu, Reni. Kamarádka musí mít také brýle na čtení a dělá jí to problémy. Já brýle nemusím, takže se mi nejlíp čte v posteli těsně před usnutím...Papa

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.