Počet zobrazení stránky

úterý 26. května 2015

Procházka...

Procházka na mostě - s tímto textem prý vyšla 12. června 1901 ve Světozoru fotografie rakousko-uherského císaře Františka Josefa I. , jak jde po slavnostně otevíraném mostě (dnes most Legií) a od té doby se mu v českých zemích říkalo Starej Procházka nebo Franta Procházka (podle Cimrmanů také Franta Pepa Jednička). Údajně ale ta přezdívka Starej Procházka je mnohem starší, prý ze sedmdesátých let 19. století, kdy příjezd císaře ohlašoval jezdec na koni jménem Procházka. Lidé, kteří viděli jezdce a tudíž blížícího se císaře, volali: Starý Procházka jede! a odtud to císaři zůstalo. Této verzi odpovídá údajně i fakt, že pod novinovou fotografií ve Světozoru snad žádný popisek nebyl. Ať je to tak nebo onak,  miluji český humor (a anglický Monty Pythonů a filmový francouzský Louise de Funese). 
Takže já šla po Praze procházkou, nikoli s Procházkou, a fotila za chůze vše, kam mé oko dopadlo - protože Praha je krasavice fotogenická  (snad bude i krasavice inteligentní, pokud se ubrání zničí bouráním a ubohými přestavbami) a každý její koutek, každá její budova si zaslouží vyfotit. 

Téměř se nedalo projít těmi davy turistů na Staroměstském náměstí...
... sbíhali se pod Orloj...
... zatímco před Týnským chrámem jich bylo míň...
... a budu fotit střechy, řekla jsem si - věžičky a věže...
...kupole a báně...
... koruny a korunky...

... ne nadarmo má Praha přívlastek "stověžatá"...
... pokud ji nedorubou a nezkazí úplně taková monstra jako na střeše bývalého Darexu...
... ten drobeček domeček mezi dvěma obry je nádherný, ten bych ráda viděla i uvnitř...
... tatáž...

... a další věžička...


... krásná budova...
... a tady je věžiček více, ten pohled na střechy se mi nikdy neomrzí, jen občas kvůli těm očím zvednutým vzhůru zakopnu...
... a to je opačná strana, ten rohový dům se mi nelíbí...
... a tady jsem prvně viděla, jak parkují auta v "šuplíkách"...
... a vedle Grand Hotelu Evropa je údajně nejužší hotel u nás...
...který vrátili původním majitelům...

... a tady blízko sebe jsou rozdílné tvary věžiček a kupolí...


... pořád se mi ten rohový dům nelíbí, jen tou "korunou" na střeše mě jaksi pohledově trochu maličko obměkčil... 

...tady je krásná věžička i s hodinami...
 


... a za tímhle nízkým domem na Václaváku byla vidět věžička kostela, kde právě zvony odbíjely poledne...
... no řekněte sami, nejsou to nádherné domy?

Cestou po ulicí Na Příkopě nebo také Na Příkopech (název ulice je podle skutečného příkopu z 13. století, který byl součástí opevnění Starého Města; kolem něj vedla úzká nebezpečná cesta, ze které občas nějaký povoz do příkopu, plného odpadků, spadl) jsem uslyšela z Kostela sv. kříže varhany, tak jsem nakoukla - právě byla italská bohoslužba, nádhera...



...věžička Prašné brány...
... nezvykle prázdná ulice...
...Dům U Hybernů...
... secesní perla Obecní dům...
Ze zamračeného dne se procházkou po Praze a setkáním s milými lidmi stal den nádherný. Za dva týdny si to zopakuji, zase ale v jiných končinách matičky stověžaté. 

Mějte se krásně.

8 komentářů:

  1. Krásná procházka! Asi bych si měla častěji udělat na něco podobného čas;)

    Doklikala jsem se k tobě pres blog Martia;) - občas nakouknu. Ok? ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Bude mi potěšením se s tebou virtuálně setkávat. Hezký den.

      Vymazat
  2. Ach, Lado, tak jsem se krásně prošla. Co jsem se tam nachodila... i jen tak.... Prahy se nikdy nenabažíš ... pořád je co objevovat a obdivovat.... tak si to příště hezky užij a foť ať se taky pokocháme.
    Měj se moc hezky.... a díky za sdílení. ♥
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, mám ráda architekturu a jsem upovídaná (a to se ještě krotím).:-) A je to tak, jak píšeš - Prahy se nikdy nenabažíš a když se povede toulat se téměř prázdnými ulicemi, to pak je opravdu potěšení. Měj se krásně a jsem ráda, že ses měla trpělivost a procházela se také. :-)

      Vymazat
  3. Ladi, krásná procházka po Praze :-)) Taky nemám ráda, ty nové budovy....Měla bych se po ní taky hezky projít a néé jet jen do Ikey.....Hezký den :-)) Parkování v šuplíkách jsem ještě neviděla :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Zdeni, tak v Ikee jsem byla za celou dobu jen asi třikrát, když jsem něco sháněla - jinak nejdu ani do obchodu, nesu si svou svačinu a malou lahvičku vody, abych nemusela ani do obchodu a toulám se, toulám...:-) Měj se pěkně.

      Vymazat
  4. Praha je překrásná :o)
    Naposled jsme jí projížděli autem a já také koukala jen po věžičkách :o))))
    měj se Laduško hezky...
    Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Až budou ty vaše dvě cácorky větší, tak určitě bude možnost se s nimi Prahou toulat. Měj se moc hezky, Marti.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.