Počet zobrazení stránky

úterý 23. února 2016

Plačící satyr

včera v  Divadle na Vinohradech byl krásný...
Krásně zpracované a nádherně zahrané představení pro mne ne příliš známé hry Fráni Šrámka. V červnu roku 1922  napsal tehdejší dramaturg Vinohradského divadla Karel Čapek autorovi: "Milý pane, měl jsem velkou radost, když jsem přečetl Vašeho Plačícího satyra. Je to krásná věc, myslím ještě lepší nežli Měsíc nad řekou...".  A o tom, že nešlo jen o prázdná slova, svědčí skutečnost, že již o rok později ji ve své vlastní režii také Karel Čapek v tomto divadle uvedl. 
Do Prahy jsme přijeli ještě za světla před pátou hodinou, pak se město začalo pomalu ukrývat do šera, 
v oknech divadla se rozsvítila první světla



 a před začátkem představení už byla Praha večerně romantická:
Počkala jsem si na otevření divadla tak, abych si mohla udělat aspoň jednu - dvě fotografie prázdného divadla


 a poštěstilo se mi potkat u pokladny usměvavou Naděnku Konvalinkovou (i v "civilu" z ní vyzařuje pohoda, klid, laskavost). Moc se mi líbily fotky všech herců divadla - řadu z nich znám podle tváří, některé spíš jen podle hlasu z dabingu či rozhlasu, a tak jsem se zájmem putovala od jedné fotografie k druhé a seznamovala se s nimi:


 A pak došlo i na hlediště a jeviště divadla:











I lože byly ještě zcela prázdné...












Hra samotná byla prostě šrámkovská... tři stárnoucí spisovatelé na letním bytě, milující zralá žena a ulítlá šestnáctiletá dívka, která všem popletla hlavy, smutek stárnutí a opuštěnosti se ztřeštěností mládí, citové, citlivé, trochu komické a dost smutné dílo. Krásně zahrané všemi ( Vendulka Křížová, Naďa Konvalinková, Anna Linhartová, Petr Kostka, Svatopluk Skopal, Jan Šťastný, Pavel Rimský, Jiří Plachý atd.), s příjemnou scénou (na rozdíl od Národního divadla a Rusalky).  
Už od dětství si schovávám programy všech divadelních představení, která jsem viděla. A teď jsem byla opravdu mile překvapená programem Vinohradského divadla na tuto hru. Obsahuje hodně zajímavých informací o hře samotné i o jejím autorovi,  některé úryvky korespondence a úvahy Fráni Šrámka,  Karla Čapka a jiných, spoustu krásných fotografií , pak do programu byly vloženy pozvánky na tři další představení divadla:  Henrik Ibsen - Nepřítel lidu, William Shakespeare - Romea a Julii a David Hare - Nevzdávej to..
Po dlouhé době program divadla, který mi dal hodně informací slovních i vizuálních a za dobrou cenu.  A ještě něco k Vinohradskému divadlu: líbily se mi jeho upoutávky zvenku budovy na divadelní představení včetně té video. 

Hodně pohody 



4 komentáře:

  1. Lado, jé to je nádhera... už ani nevím kdy naposledy jsem byla ve Vinohradském... fotky podvečerní Prahy i interiéru jsou jak jinak přenádherné ... programy mám také od mládí schované... jednou za "uherák" je prohrábnu, potěším se ... věřím, že to byl velký zážitek se vším všudy ...
    Kocourek odešel ve středu večer a vrátil se ....... až v neděli v poledne ... v neděli už jsem ho oplakávala ... nabaští se a jde zas včera se tu prospal ... dnes se ozval na dvoře ... už se těším až to jejich období přejde ...
    Měj se krásně a díky za sdílení... krásně jsi mi vše připomněla . Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, Jarko - nedivím se, že už jsi ho oplakávala, když se takhle dlouho toulal. Moc Ti přeji, aby se vždycky vrátil domů a nejlíp každou noc... Neumím si představit nemít toho svého chlupáče pořád kolem sebe - vím, že ho okrádám o některé radosti (no, stejně jsem ho dostala už kastrovaného) a o svobodu toulání, ale na druhou stranu má klidný a bezpečný život. Držím palce...a mějte se všichni krásně.

      Vymazat
  2. Ladi, to musel být krásný kulturní zážitek :-) Praha je pro mě trochu z ruky...Dnes jsme měly jít s dcerou do divadla do Hradce Králové a já dostala noční navíc....tak zase nic :-) Krásný den :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, do Hradce Králové se zase chystám dlouhá léta já - kvůli architektuře Josefa Gočára, kterou mám velice ráda. Zatím se mi to také nedaří a navíc - můj starý nemocný kocourek by asi neunesl, aby byl déle jak den beze mne. Měj se krásně. :-)

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.