Počet zobrazení stránky

neděle 14. února 2016

Žehlím...

žehlím často a docela ráda. Většina mých ubrusů je typu Richelieu a jejich žehlení je trošku zdlouhavé. Časem jsem přišla na to, žehlit je zadní, tou širokou stranou žehličky. Tak nehrozí přetrhnutí nitek u dírky motivů, kdyby do ní špička žehličky zajela. Takhle vypadá vypraný ubrus, který byl na stolku pod vánočním stromečkem a ukrýval dárky od Ježíška - zmuchlaná hromádka sražené látky a nití:
začínám žehlit nejprve hladkou část
a pak opačnou stranou žehličky výšivky...

a objevují se jednotlivé motivy výšivky:



 pak je mi lítopečlivě vyžehlený ubrus složím a tím ho vlastně zase zmačkám... :-)
Ovšem - co je žehlení mých ubrusů, ubrousků, prostírání a polštářů proti žehlení lidového kroje, vyšívaných rukávů, skládaných sukní... Viděla jsem o tom pořad v televizi, jak náročné je uchovávat tyto kroje, kolik dá práce jejich škrobení a žehlení, jak si děvčata a ženy nemohou sednout, nejen přes hromadu naškrobených spodniček, ale také aby to nepomuchlaly... Našla jsem ceník firmy, která se zabývá péčí o lidové kroje, tedy je i pere a žehlí - viz ceny za tuto službu:
SlužbaCena
Rukávce skládané (kulaté, hranaté) od2.800,-
Rukávce “taneční” od550,-
Spodničky od600,-
Obojek od900,-
Fěrtúšek - žehlení od350,-
Zástěra pánská od200,-
Opravy a přetažení klobouků od350,-
Pánské dudovice od700,-
Moc se mi líbí, když se dodržují lidové zvyky a chodí se v krojích. Bohužel, tady u nás na severu to není a o to více fandím a obdivuji všechny ty, díky kterým lidové tradice včetně lidových krojů pořád žijí.

Hodně pohody všem


8 komentářů:

  1. Lado výšivky Richelieu jsou přenádherné a věřím, že žehlení musí být opatrné...kroje, staré zvyky, tradici mám také ráda ...
    Měj se hezky. Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen je škoda, že tady u nás se staré zvyky téměř nedodržují. Měj se moc hezky, Jarko.

      Vymazat
  2. Určitě si je chráníš a opatruješ jako oko v hlavě - takovou vzácnost !!! Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snažím se všechno používat, aby věci sloužily a dělaly potěšení, takže občas dojde i na jejich přešití - tak vzniklo hodně polštářků, kapsářů a jiných drobností. Měj se moc hezky.

      Vymazat
  3. Tak takhle pečlivá nejsem , klobouk dolů ;) - v mém případě je štěstí, že kroje nemáme :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) V mém případě je to také štěstí, že kroje nenosím. Velice se bavím u německých či rakouských filmů (které mám ráda kvůli krásné alpské krajině, kde se obvykle odehrávají), kdy hospodyně vyjde z chléva či přijde z pole a má na sobě čistý nažehlený kroj s bílými krajkami ... Měj se hezky.

      Vymazat
  4. Ladi, teda to je nádhera :-)) Já teda žehlím hrozně nerada....A kroj ten už bych vůbec nechtěla žehlit...ale líbí se mi moc a jsem ráda, že se tradice udržují a holt se za to musí i zaplatit :-)) Hezký zbytek dne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, mně to chvíli trvá, než se do žehlení pustím, ale pak mne baví...:-) Měj se krásně.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.