Počet zobrazení stránky

čtvrtek 10. března 2016

Nový šicí stroj



přišel k nám domů zcela nečekaně - od jedné mé moc milé a hodné kamarádky Zdeňky. Z toho velkého daru jsem byla a doteď jsem dost vykolejená. Jednak za něj odmítla jakékoli vyrovnání a jednak - jak pořád říkám, jsem prostě "konzerva", obávám se, že na něm nebudu umět šít. Jsem za ta dlouhá léta zvyklá na svůj stařičký šicí stroj, zděděný už po mamince.
Uznejte sami - je to velký fešák, v elegantních barvách (jen vrchní deska je natřená, protože dřevo hodně utrpělo tím, že maminka na něm i žehlila):
Své roztomilé jméno Bobbin a příjmení Express hrdě vystavuje na odiv:

Za ním těleso ústředního topení, ve kterém se nikdy netopí, slouží jako odkládací prostor pro košík se šicími drobnostmi a terinu s korálky na háčkování...
Koberec pod ním je dvojitý, aby zcela ztlumil hluk či pohyb šlapadla

V roce 1933 se do naší rodiny dostal jako dárek rodičů dceři k jejím 18. narozeninám a od té doby věrně slouží dodnes. Všechno, všecičko se na něm ušilo - od šatů do tanečních, na svatby, po závěsy, záclony a doplňky do všech bytů členů rodiny...
Jeho šuplíčky, dokonale umístěné, aby byly po ruce a přitom nepřekážely, ukrývají vše potřebné k šití: levý je plný špulek nití různých barev,
pravý ukrývá krejčovský metr, křídy, jehelníčky, jehly a špendlíky (a obvyklý nepořádek v nich):
Ten třetí, prostřední, nepoužívám. Robustní železná kostra (koukám, že by potřebovala pořádně vyčistit - vždycky na ni při utírání prachu zapomínám...) slouží k zavěšení velkých krejčovských nůžek na jedné straně
a na druhé straně k pověšení košíčku, který ukrývá "historická" dřevěná pravítka, krabičku s háčky, občas pletací jehlice a vlnu:

Ještě když jsem žila u rodičů, tak jsem si od svých patnácti let na něm šila své "modely"
a když pak přišel ten šicí dědeček ke mně domů, tak už si vůbec nikdy neodpočinul. Jsem zvyklá na jeho typické klapání jehly 
a zvuk šlapadla při šlapání. Všechny ty kabelky, polštáře a polštářky, ubrusy, potahy křesel a židlí, záclony, levandulové pytlíky, oblečky pro panenky a skřítky, obaly na knihy a záložky pro mne i jako dárky, to všechno zvládl jako nic...









Úžasné je i to, že zakrývací deska otvoru při sklopení a schování šicího mechanizmu (potapetovaná tapetou použitou v ložnici na zdech) se dá připevnit k boku šicího stroje a tím zásadně prodlouží prostor pro šití.  To jsem ocenila zejména při šití a hlavně prošívání a obšívání té veliké patchworkové deky
Dokonce jsem na něm šila i kůži a kožešinu - pásky na boty, zkrácení koženého kabátu a šití semišové tašky pro sebe i kamarádku Evu, kožešinovou tašku. Zvládl bez problémů silné překlady látky při  zkracování riflí, je to prostě nezmar. Málokdy je schovaný,  bývá pořád připravený něco rychle ušít, zašít, vyspravit...
A tak trochu z pověrčivosti, ale hodně z lásky k té šicí mašince jsem byla rozpačitá z toho, že bych ho měla nahradit tou krásnou moderní mašinkou , kterou si možná ani nezasloužím. Také ona hrdě nese své jméno Singer a příjmení Serenade 

Má veliké možnosti od různých druhů šití přes možnost vyšívání atd... a je také mnohem složitější i při takovém jednoduchém úkonu, jako je navlékání horní či dolní nitě. Návod k použití jsem si našla na netu - knížečka má 42 stran... 
Dlouho mi trvalo, než jsem vůbec našla odvahu k němu sednout, i pak jsem často šlapala na šlapadlo starého stroje místo na pedál elektrického, dělá mi problém šít na něm pomalu a maličké věci, do obloučku třeba. Ale na šití dlouhých švů, jako u záclon - to je i pro mne ideální. Zatím nemá svůj vlastní kabátek, od prachu ho chrání jen přeložená dečka:
Jen doufám, že se z obou stanou kamarádi a ten starý mi zůstane i nadále věrný a nerozbije se.

Hodně pohody




4 komentáře:

  1. Ladi, dostala jsi krásný dárek :-)) Já tu mám dva stroje po babičce a ani jeden není provozuschopný...A to už si tak dlouho říkám, že je musím dát dokupy.....
    Teda ten moučník mraky vypadá dost jedle :-)), ani se nedivím, že rychle mizí :-)
    Krásné dny :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, myslím si, že bys měla aspoň jeden ten starý šicí stroj zprovoznit - jsou to naprosto spolehlivé mašinky... Měj se hezky.

      Vymazat
  2. WOW! Já žasnu, co všechno jsi zvládla ... a určitě ještě zvládneš.
    Už při čtení jsem ti chtěla navrhnout to, co jsi napsala do poslední věty ;) určitě nechat oba !
    Tak ať slouží rukou společnou a nerozdílnou! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Je to tak, jak píšeš - měly by oba sloužit společně. Však jsem také starý stroj pohladila, aby se nezlobil, že k němu přibyl ten mladý kolega. Měj se moc hezky.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.