Počet zobrazení stránky

pátek 1. dubna 2016

Mlýnek

aneb téměř vědecké pojednání - upovídané povídání o ničem, tedy nikoli o ničem, ale o něčem, a to o něčem tak obyčejném, jako je mlýnek na mák...:-).

Každý rok si kupuji v obci Želkovice od soukromého pěstitele 2 kila máku, protože ho mám moc ráda (tedy ten mák mám moc ráda, pěstitele znám jen podle jména uvedeného na papírovém obalu).
No uznejte - takové voňavé ještě teplé makové buchty, může být něco na světě dokonalejšího? Možná ještě tak dobře upečená kachnička nebo čerstvý přírodní vepřový řízeček, ale to je trochu jiná gastronomická kategorie. Mlýnek na mák mám ještě po mamince a je to velice starý žlutý krasavec, vyrobený u nás,
sympaticky otlučený léty věrné služby, celý takový zjemněný nejen žlutou barvou, ale i třeba upevňovacím šroubem vykrojeným do kytičky,

a sloužil mi doposud znamenitě.
A jak jsem poznamenaná svou bývalou profesí,  automaticky v duchu počítám, kolikrát musím otočit kličkou, abych umlela plnou násypku máku - potřebuji nejméně 150 otoček a na naplnění celé misky se to musí zopakovat asi tak čtyřikrát, takže vcelku dobré, ale jen občasné posilování.
Před časem se utrhla hliníková násypka mlýnku - napsala jsem to dobře - ona sama se utrhla, všechno nedobré se přece stává "ono samo", já nic, já za nic nemůžu (tahle slova si určitě pamatuje většina z nás ještě z dětství). 
Sebekriticky ovšem musím přiznat, že kamarád Honza zcela jasně řekl, že ne "ono samo", ale že se to určitě stalo tím, že jsem mlýnek pokládala do police nerozmontovaný, čímž celá váha mlýnku tlačila na ten křehký hliníkový závitový krček a ten to nakonec nevydržel. A také je možné, že k tomu přispělo i mé obvyklé poklepávání do násypky tak, aby se domlela i ta poslední zrníčka máku.  Zkrátka je to má zásluha, že se násypka se zlomila v místě závitu. Napsala jsem proto Ježíškovi, aby mi přinesl úplně stejný mlýnek (jsem "stará konzerva" a nemám ráda změny, ale hlavně - mlýnek je moc šikovný). Ježíšek mě asi nepochopil nebo mne chtěl překvapit a přinesl mi jiný, celý v nerezu:
No, od první chvíle si nepadly do oka... Nejen mně, i kamarádkám dělalo potíž už jen nasadit pro silný odpor péra na mlýnek kliku. Je na to určitý grif a pak to jde snadněji,  ovšem já už měla svého brouka v hlavě a brblání na jazyku: starý mlýnek žádnou pružinu nemá a mlel úžasně, navíc podle diskusí na netu k tomuto mlýnku se právě prasknutí této pružiny označuje jako velká slabina výrobku, 

nový mlýnek mele hodně ztěžka, celý je takový výrazně menší,
hlavně násypka je proti starému "žluťáskovi" maličká a přitom robustní, také otáčecí šnek je o dost menší proti tomu žlutému,
takže na umletí obsahu jedné násypky  jsem potřebovala víckrát zatočit kličkou nežli k umletí obsahu té větší u starého mlýnku - prostě toho  nějak méně "pobral"... Zkrátka tenhle mlýnek není můj kamarád a jak by pravila teta Kateřina ze Saturnina "kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde",  konstatovala jsem při porovnávání  obou mlýnků, že  

že ten starý, stařičký mlecí dědoušek má i po více jak padesáti letech používání to dřevěné držadlo kliky pořád krásné, hladké a lesklé, baculatějším tvarem lépe uchopitelné rukou a těsněji připevněné bez možnosti protáčení, nežli ten nový mlýnek. :-)
Ale to bych nesměla mít svého opravdového úžasného zlatého kamaráda Honzu, který snad všechno na světě umí a udělá. Když viděl můj protažený obličej, vzal si tu starou prasklou hliníkovou násypku domů a lepil, lepil, až ji slepil...
Takže  mám svůj starý mlýnek zase funkční a ten nový - inu, ten nový odpočívá ne v pokoji, ale v krabici ve spíži a čeká na svou chvíli.  Jen musím pokaždé tu slepenou násypku opatrně odšroubovat, aby se opět nerozbila. A tak díky Honzíkovi jsem umlela plnou mísu máku
a udělala pravé makové buchty ... ale zapomněla jsem upečené vyfotografovat, tak zase někdy příště. Když si tak zpětně čtu, kolik slov jsem napsala o takové banalitě, jako je starý a nový mlýnek na mák, pak se nedivím, jak dlouho a zaujatě dokážou také naši politici třeba v parlamentu mluvit o ničem.

Hodně pohody

8 komentářů:

  1. Ladi, ani se ti nedivím, že se ti po starém mlýnku stýskalo :-)) Ještě, že máš toho šikovného kamaráda :-)) Mlýnek na mák nemám....mák moc nemusím....:-) Hezký víkend :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, to my doma jsme "makoví"...Měj se moc hezky.

      Vymazat
  2. Lado, mák milujem... máme ten samý mlýnek, ale světle zelený... násypku stále máme a v pořádku... věřím ti, že se ti šikuje starý mlýnek ... taky jsem konzerva ... a buchty musím brzy udělat ... teď jsou na řadě brambor. placky ...
    Tak ať ještě dlouho slouží - mlýnek i násypka ...
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak bramborové placky zase musím udělat brzy také - dostala jsem od kamaráda domácí brambory. Měj se moc hezky, Jarko.

      Vymazat
  3. Ahoj, dneska trochu vědecky, viď :-) mák taky můžu a hodně, měj se krásně Margo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) I na tom blogu jsem "upovídaná"...Tak máku zdar a měj se moc hezky.

      Vymazat
  4. Jojo, s funkčními věcmi se člověk nerad loučí ...
    I tentokrát jsi "hůl" popsala opět moc hezky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto přesně jsi to vystihla - s funkčními věcmi se opravdu moc nerada loučím. Měj se moc hezky.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.