Počet zobrazení stránky

pátek 20. května 2016

Konopiště


Hrad Konopiště (později přestavěný na zámek) byl vybudován kolem roku 1294 rodem Benešoviců, pravděpodobně pražským biskupem Tobiášem  z Benešova, rádcem krále Václava II. Po vymření tohoto rodu po meči přešel od  roku 1327 až do začátku 17. století do rukou Šternberků, potom se vystřídalo mnoho majitelů až do roku 1887, kdy zámek s celým panstvím odkoupil od Lobkoviců František Ferdinand d´Este (od roku 1896 následník císařského trůnu Rakouska-Uherska). Zámek dal přestavět v historizujícím stylu, zároveň sem zavedl elektřinu, vodovod a nechal vybudovat hydraulický výtah, umístil sem obrovské sbírky (získané jak vlastním přičiněním, tak i z velkého italského dědictví) - zbraní, předmětů souvisejících se svatým Jiřím, loveckých trofejí,  nechal upravit rozsáhlý park. Dlouho si toho všeho neužil - v roce 1914, přesněji 28. června, se on i jeho manželka Žofie stali obětmi atentátu v Sarejevu, což vedlo k rozpoutání I. světové války...

 





















Po roce 1921, tedy po rozpadu Rakouska-Uherska byl  na základě zvláštního zákona zkonfiskován majetek Habsburků a byli vypovězeni ze země.  Zámek přešel do majetku československého státu a následně byl zpřístupněn veřejnosti. Za II. světové války zde byl štáb jednotek SS, v té době bylo uloupeno a odvezeno obrovské množství sbírek i ostatního vybavení, ale podařilo se uchovat seznam tohoto uloupeného majetku a  po válce  podle něj část majetku ve světě dohledat a vrátit zpět na Konopiště. Zámek je  národní kulturní památkou ve vlastnictví státu (ačkoliv na něj vznáší nárok potomci Františka Ferdinanda, konkrétně Žofie z Hohenbergu). 
Toto je obrázek krásné Sissi...
Pro mne je zámek dosti chmurný, možná tím obrovským množstvím zbraní a loveckých trofejí, které představují desetitisíce (pokud si pamatuji slova průvodkyně, tak dokonce statisíce) ulovených zvířat jen pro radost z lovu a  zabíjení... Konopiště je nádherný majestátný hrad - zámek, ale uvědomila jsem si, že mám raději něžnější, křehčí a romantičtější zámky, takže se co nejdříve na nějaký v okolí vypravím. 

Hodně pohody 

6 komentářů:

  1. Na Konopiště docela vzpomínám, líbilo se mi tam, ale jak píšeš, k životu bych si ho určitě nevybral. V mém hledáčku by se octla spíš středověká tvrz, nebo zámek typu renesanční vily, něco jako třeba Ratibořice :-)
    pěkný víkend, Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K té středověké tvrzi se také přikláním - nedávno jsem objevila jednu uprostřed nedaleké vesnice a dodnes tam lidé bydlí, nějak ji za ta léta i k dnešnímu bydlení přizpůsobili. A ty menší vesnické zámečky jsou opravdu takové milé, rodinné, k bydlení přímo zvoucí (třeba tady u nás je takový rodinný Líčkov).

      Vymazat
  2. Ladi, Konopiště mám moc ráda a ty jsi zase hezky cestovala!!!
    jezdila jsem tam od mala s tetou a strejdou hodně často a měli jsme to spojené s dobrým obědem...to jsou takové vzpomínky...a jak píšeš- jako malé se mi to také zdálo pochmurné- ty dlouhé tmavé chodby s trofejemi zvěře...když on byl Ferdinand vášnivý lovec...
    A Konopiště na mne i dnes působí jako obrovský lovecký zámek. Ale líbí se mi...
    Tak se budu těšit na fotky z Tvého dalšího výletu!! (asi romantičtějšího jak píšeš :o)))
    Hezký víkend Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Konopiště je opravdu krásný lovecký zámek a má kolem sebe nádhernou přírodu včetně toho rybníka, takže je to krásné místo pro odpočinek a mám na něj hezké vzpomínky. Tys tam jezdila jako malá často s tetou a strejdou, mne tam zase poprvé dovezl můj tatínek na motorce o prázdninách po druháku střední školy - asi na čtyři hodiny za mou první láskou, spolužákem, který tam blízko trávil prázdniny...:-) Měj se hezky.

      Vymazat
  3. Tam mě omračují počty trofejí !! Jednou jsem se pokoušela dodělit se k číslu, kolik skolil zviřat za den - už si to nepamatuju, ale byl dost " výkonný".
    Zbrojnice zase okouzluje mé chlapečky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Chlapečkům se musí zbrojnice ohromně líbit, to plně chápu a pokud jde o ten počet zvířat na jeden den - musí být obrovský, on žil vlastně jen 51 let. Měj se hezky.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.