Počet zobrazení stránky

úterý 20. června 2017

Šumava II.

Hrad Kašperk je nejvýše položeným hradem u nás. Byl vybudován císařem Karlem IV. v roce 1356  - měl střežit zemskou hranici se sousedním Bavorskem, chránit naleziště zlata a obchodní cestu, tzv. Zlatou stezku. Svou úlohu plnil až do začátku 17. století, kdy už jako zchátralý byl z královského majetku prodán městu Kašperské Hory.
Lézt na věž byla pro mne tentokrát  hračka - dřevěné schody měly pevné zábradlí a pod sebou jsem viděla vždycky jen to jedno patro. Ty dětičky tam  v protější věži  v zamřížovaném okně mávaly a volaly pozdrav a já byla bílá strachy, že by se mohla ta mříž uvolnit. A že byly hodně vysoko - to okénku je vidět na tom snímku výš, okénko v té červené střeše. Z výšky věže byl nádherný rozhled kolem dokola po krajině.
Cesta z Kašperku dolů do města je krásná, vede lesem i loukami. Po dlouhé době jsem viděla spoustu lučního kvítí, jaké si pamatuji z dětství  z luk v Krušných Horách.
První zmínka o Kašperských Horách  je z roku 1337, to už byla původní osada Janem Lucemburským povýšená na horní město. Historické jádro města je městkou  památkovou rezervací. Náměstí je tvořeno renesančními domy - radnice patřila kdysi Jiřímu z Lokšan, zástavnímu držiteli hradu Kašperk,  tajemníku krále Ferdinanda I. královskému radovi a místokancléři českého království. Podobu dostala spojením dvou původních goticko-renesančních domů, které byly později sjednoceny třemi barokními štíty.  Celému náměstí dominuje trojlodní gotický arciděkanský kostel sv. Markéty z 40. let 14. století  - škoda, že byl zrovna zavřený.

 


 
V Kašperských Horách působil jako lékař i starosta otec Karla Klostermanna a sám spisovatel sem zasadil děj několika svých děl. Byla jsem se podívat také v muzeu - má opravdu velice bohatou a krásnou stálou expozici. V galerii muzea byla právě výstava Šumavské chalupy očima Jaromíra Randáka. Malíř se narodil v roce 1919 mlynáři poblíž Stachů, vyučil se pekařem a za svůj dlouhý život prošel mnoho míst naší země. Je autorem unikátního šumavského betlému  - s krajinou, staveními i postavami z Šumavy. Na výstavě jsou ukázky z jeho betlému i mnoho krásných obrazů a  kreseb. Moc se mi výstava líbila - mám doma nějaké kresby těch starých stavení a jsou krásné.

Kašperské Hory jsou vždy spojeny s těžbou drahých kovů a  ani v současné době to  nemají snadné. Odhaduje se, že se v oblasti stále nachází na 120 tun zlata, na jejichž těžbu se urputně snaží získat těžební povolení kanadské a holandské společnosti -  cizáci zničit naši krajinu pro svůj zisk... Snad zvítězí rozum nad penězi a uchráníme ten krásný kout naší země.

Hodně pohody



4 komentáře:

  1. Krásný výlet ! Závidím ;) jen já bch se musela držet při zemi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu to byl krásný výlet a já také nejsem žádný kamzík, ve výškách nejsem jistá - ale nechtěla jsem si udělat ostudu před všemi ostatními, kteří lezli výš a výš...:-)

      Vymazat
  2. Pořád je v naší zemi spousta míst, kde jsme nebyli, dík za fotky a povídání.
    Pavel

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu a jsou to krásná místa, která stojí za to vidět. Měj se krásně.

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.