Počet zobrazení stránky

čtvrtek 31. října 2024

Ještě jedno lednové putování..

 tentokrát k očnímu lékaři do Teplic a potom do Ústí nad Labem. Je zkrátka taková doba, že k lékaři musíte někdy dojíždět desítky kilometrů, protože váš dlouholetý odešel do důchodu a v místě bydliště není žádný, který by přijal "nového" klienta..:-(

Aspoň jsem uviděla opravenou fasádu teplického nádraží, která svou otlučeností a zchátralostí dělala už celá desetiletí tomu zajímavému nádraží i městu velikou ostudu. Nyní je pohled na důstojnou budovu nádraží příjemný:


Ještě pohled od kolejiště:


Směrem ven do frekventované ulice je pořád ta tradiční dlažba, kterou si pamatuji z dob studií na SEŠ:
... ale ukončení fasády k chodníku se mi vážně moc nelíbí:
Roku 1858 bylo uskutečněno železniční spojení mezi Teplicemi a Ústím nad Labem a  původní nádražní budova byla vybudována podle návrhu Josefa Turby. V letech 1876 - 1878 se uskutečnila první přestavba budovy a druhá, která vydržela do současnosti, byla provedena v letech 1900 - 1908 podle plánů Herrmanna Rudolpha z Teplic. V té době byla vstupní hala zaklenuta na čtyřech sloupech kopulovitými a zrcadlovými klenbami, které jsou ozdobeny dekorativní malbou. Také okenní výplně jsou zdobeny motivy z dějin místního průmyslu a lázeňství:
Právě po této přestavbě bylo teplické nádraží častokráte označované za "architektonický skvost Rakouska-Uherska".



Před nádražím jsou velké sochy dělníků podle návrhu Františka Rabela.
Na rozdíl od půvabných Teplic se mi centrum Ústí nad Labem  vůbec, ale vůbec nelíbí a spolu s likvidací starého Mostu by si i za likvidaci budov kolem ústeckého Mírového náměstí někdo zasloužil hodit do hladovky... Při mé lednové návštěvě se tam opravdu hodně kutalo, jak jsem mezerami v oplocení staveniště viděla:








Římskokatolický arciděkanský kostel Nanebevzetí Panny Marie byl postaven po velikém požáru města po roce 1318 na místě předchozí stavby a je památkou ve stylu  česko-saské pozdní gotiky. Od poloviny 15. století do třicátých let 16. století probíhala obnova stavby po poškození věže a lodě kostela za husitských válek. Koncem 19. století byl kostel regotizován podle návrhů Josefa Mockera a Antona Webera..

Po náletu spojenců 17. dubna 1945 došlo k vážnému narušení kostela, když do jeho blízkosti dopadly tři bomby. Čtvrtá dokonce prorazila strop kostela a zabodla se do podlahy v presbytáři, aniž explodovala. Jižní a západní stěna lodi kostela se zcela zřítily, hlavní loď byla zásadně poškozena a došlo k narušení statiky věže,  která se naklonila a praskla. Uvádí se, že nachýlení věže je 200,9 cm od kolmé osy, čímž se řadí na čtvrté místo na světě za třetí věží v Pise. Statika je zajištěna zabetonováním.
Dovnitř jsem mohla jen nakouknout přes zavřené prosklené dveře.




U budovy České národní banky cestou k nádraží 
ještě procházím kolem barokního římskokatolického kostela sv. Vojtěcha, který je spolu s dominikánským klášterem chráněný jako kulturní památka České republiky. První písemná zmínka o kostelu zasvěcenému sv. Vojtěchu je z roku 1186. Kostel byl rovněž velmi zničený při velkém požáru města roku 1538 a v roce 1555 obnoven. V roce 1618 se stal klášterním kostelem řádu dominikánů. Barokní přestavba byla provedena v letech 1715 - 1730 podle návrhu italského architekta Octavia Broggia. Po navrácení kostela řádu dominikánů byl koncem 20. století upraven pro výstavní účely a od roku 2017 slouží jako farní chrám řeckokatolické farnosti. Zvenku je velmi půvabný, 
dovnitř jsem se nedostala, o to víc jsem obdivovala krásné dveře: 

Ty papíry na nádherných dveřích jsou dost ostudné, že? Možná by odpovědní ze správy kostela mohli najít nějaký důstojnější způsob na svá upozornění a informace...

Hodně pohody 








6 komentářů:

  1. Nádražní budova v Teplicích je opravdu skvost. Pěkné jsi se prošla. My právě řešíme manželovu zubařku. V květnu byl na preventivce a předevčírem se dověděl náhodou, že v srpnu šla do důchodu. Zubařů je ve městě hodně, ale nikdo nové pacienty nepřijímá. Ani nemá kartu. Já tohle řešila před cca 3 lety, naštěstí úspěšně. Pohotovost je od nás 2 hodiny vlakem v Ostravě a to jen v nočních hodinách.. Takže ještě hledat nocleh? To jsme to dopracovali.
    Kostel se šikmou věží je i v Domažlicích, ale to vychýlení asi není tak velké. Hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu jsme to dopracovali k "úžasným" koncům. Celé okresy jsou bez jakékoli nemocnice, zrušeny jsou lůžkové kapacity v těch nemocnicích, které ještě zbývají, je to fakt děs. Mně obvodní lékařku sháněla zdravotní pojišťovna a dostala mne "protekčně" k lékařce zahraniční...

      Vymazat
  2. Díky za krásný virtuální výlet :). Ta výzdoba nádražní budovy je opravdu nádherná! A co se týká papírů v košilkách na dveřích kostela... vídávám je v této podobě dost často, někde to ale nahrazují zasklenými dřevěnými nástěnkami, vypadá to tedy rozhodně lépe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně ty zasklené nástěnky jsem také měla na mysli, že by vypadaly rozhodně důstojněji.. Díky za komentář.

      Vymazat
  3. Krásně jsi to všechno nafotila, Budovy i jejich detaily. Nádraží je opravdu skvost.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je zajímavé, že jsem tu krásu nádraží tak silně nevnímala jako studentka, když jsem do Teplic jezdívala do školy. Inu, přibývajícími lety si člověk všímá jiných věcí, které v mládí opomíjel...

      Vymazat

Vážím si každého vašeho komentáře a děkuji za ně.